Choosing A Motorcycle1

המדריך לבחירת אופנוע: איך למצוא את האופנוע שיתאים לך?

מה חשוב לדעת מראש, על מה אסור להתפשר ואיך בדיוק 'אלבר מוטו' יכולה לעזור לכם עם זה – לנו יש את התשובות

בעולם שבו מאות מותגי רכב מציעים לכם אלפי דגמים שונים, כדאי תמיד להיות ממוקדים. אבל דווקא כשזה מגיע לרכב דו גלגלי, נדמה שישראלים רבים בוחרים בכל שנה להתחדש באופנוע, כשהם לא מפנימים עד הסוף את הדקויות איתם יש לגשת למלאכת הבחירה. בכתבה זו ננסה לעמוד על הגורמים המרכזיים שצריך לבחון בחיפוש אחר האופנוע שהכי יתאים לכם.

אך לפני כן, בואו נבין מהם הסוגים השונים של אופנועים הקיימים בשוק.

לבחור את האופנוע שלך

סוגי האופנועים הקיימים

רבים עשויים להכיר את החלוקה לאופנועי כביש, אופנועי שטח, קטנועים וכד', אבל האמת היא שהתחום משופע בעוד המון תתי קטגוריות, ובשילובים בין סוגים שונים שקצת מטשטשים את הגבולות המוכרים. בואו נדבר קצת על ההבדלים בין הקטגוריות השונות.

אופנועי הכביש- קטגוריה זו לבדה מכילה כמה וכמה סוגי אופנועים כמו 'ספורט', 'תיור' או 'קאסטום'. בגדול, מדובר על אופנועים עם נפח מנוע גבוה יחסית (500 וצפונה) המסוגלים להגיע למהירויות גבוהות וליציאה חזקה מהמקום, כמו גם לגמיאת מרחקים ארוכים, בכביש בלבד. יש אופנועי כביש שמכתיבים תנוחת נהיגה רכונה על הכידון, אחרים מחייבים ישיבה מאוד גבוהה, ויש גם כאלה שמאפשרים ישיבה רפויה יחסית. ברוב המכריע של המקרים, אופנועי כביש חזקים לא אמורים להיות האופנוע הראשון שאיתו רוכבים יורדים אל הכביש, אלא גרסה אליה הם מתקדמים אחרי שנים של ניסיון ורכישת המיומנויות הנדרשות.

אופנועי השטח- כאן מדובר בכלים ייעודיים מאוד, בנפחי מנוע משתנים, שנבנו במיוחד להתמודדות עם תוואי שטח שאינו אספלט רגיל. זה אומר שהם יתהדרו בצמיגים מיוחדים, מערכת מתלים וקפיצים מותאמת, ולרוב יהיו ערומים יחסית מאבזור כבד או מפונפן מדי (כי חבל שכל זה יתכסה בחול).

קטנועים- מבחינת הגדרה, קטנועים שונים מאופנועים קודם כל באופן שבו הם בנויים. ישיבה על קטנוע מאפשרת לרוכב להצמיד את ברכיו בזמן הנסיעה, מה שלא קיים באופנועים אחרים. כל זה בעצם מכתיב תנוחת רכיבה ספציפית, ולמעשה אופן שימוש מעט שונה. מצד שני, כבר מזמן עברו הימים שבהם קטנוע היה שם נרדף לאיזה טוסטוס מטרטר בנפח 50 סמ"ק שחי בעיקר באזורים של 20-30 קמ"ש ויש לו רשימת מעלות שהיא פונקציונלית בלבד. כיום, קטגוריית הקטנועים כבר כוללת כלים חזקים מאוד, שמשלבים טכנולוגיה מתקדמת, ביצועי מנוע והתנהגות כביש, ביחד עם אבזור חכם – וכן, עדיין רמת פונקציונליות גבוהה.

אבל האמת היא שההבנה של סוג האופנוע היא רק ההתחלה. על מנת לבחור את האופנוע המתאים ביותר עבורכם, יש לקחת בחשבון מספר גורמים עיקריים שכעת נדון בהם. 


איך לבחור אופנוע?

לתהליך בחירת אופנוע רצוי לגשת רק לאחר ששאלתם את עצמכם מספר שאלות עיקריות וגם השבתם עליהן, זאת על מנת למקד אתכם בסוג האופנוע שהכי יתאים לכם. בוא נעבור עליהן:

מסגרת התקציב

הגדרת מסגרת תקציב בבואנו לבצע רכישה בסדר הגודל הזה, היא תמיד הפעולה הראשונה שיש לעשות. אלא שכאשר מדובר ברכישה של כלי דו-גלגלי, חשוב לשקלל פנימה עוד כמה הוצאות שפחות רלוונטיות במקרים אחרים. הוצאות קבועות כמו טסט שנתי וביטוח לאופנוע זה מתבקש, אבל חשוב להבין שבמקרים מסוימים הפרמיות כאן עשויות להיות מאוד לא זניחות. בנוסף, רוכבי דו גלגלי חייבים לרכוש אביזרי רכיבה הכרחיים כמו קסדה, כפפות, מעיל רכיבה, מגיני ברכיים, וכד'. מסוג הדברים שרוכבים רבים מקפידים שלא לחסוך עליהם, כי בסופו של דבר מדובר בדבר החשוב ביותר: בריאות הרוכבים. מעבר לכך, יש גם ציוד מיגון מפני גניבות. כזה שמאפשר לרוכבים לישון מעט יותר טוב בלילה, וגם כזה שחברת הביטוח כנראה תחייב לרכוש, כתנאי לפוליסה. במילים אחרות, המחיר הנקוב של האופנוע הוא פרמטר גדול וחשוב, אבל הוא רק חלק ממסגרת התקציב שיש להגדיר מראש. העובדה הזאת לבדה יכולה לפעמים לעשות את ההבדל בין ההחלטה לרכוש אופנוע חדש, או אופנוע יד 2.

סביבת הרכיבה

או במילים אחרות – בשביל מה בעצם אתם צריכים אופנוע. כי מיפוי של סביבת הרכיבה הצפויה מבחינת המרחקים, כמות הזמן על הכביש, אופי השימוש וכד' – תיקבע במידה רבה את סוג האופנוע שתרכשו. לדוגמא, אם אופי השימוש שלכם באופנוע כולל בעיקר נסיעות עירוניות קצרות, עצירות מרובות, ושהייה ממושכת יחסית, כנראה שכדאי לכם לשקול קטנוע. כזה שמותאם לנסיעה אורבנית, חסכוני בדלק, ומגיע עם כמה חללי אחסון קטנים. אם צפויות לכם נסיעות ארוכות יותר, בכבישים בין עירוניים, אולי האופנוע עבורכם הוא אחד מהדגמים הרבים של אופנועי כביש (טורינג, או קאסטום). מה שכן, חשוב לזכור שחלק גדול מאופנועי הכביש הם לא בדיוק הבחירה המומלצת עבור מי שעדיין חסר ניסיון ברכיבה, וברוב המקרים אלו כלים שמתקדמים אליהם אחרי כמה וכמה שנים על הכביש כרוכב. מה שמעביר אותנו באלגנטיות לסעיף הבא.

מידות הגוף ומיומנות הרוכב

מעבר לפרמטרים חשובים כמו כמות הניסיון והשנים על האספלט, צריך לומר שלא כל האופנועים מתאימים לכל הרוכבים גם מסיבות הרבה יותר בסיסיות, כמו מידות גוף. כלומר, יהיו בהכרח אופנועים שמישהו נמוך מדי יתקשה להסתדר איתם, וקטנועים שמישהו גבוה מדי ירגיש איתם מוזר במקרה הטוב, או לא בטוח במקרה הרע. בנוסף, כלים דו-גלגליים רבים מגיעים היום עם מנועים חזקים מאוד, יכולת מוכחת ליציאה עצבנית מהמקום ואפשרות להאצות ביניים חזקות. כל זה על גבי גוף קל יחסית, ומאוד אווירודינמי. המשמעות של כל זה היא שיש לבחור כלים שכדאי מאוד לדעת איך ליסוע בהם או להימנע מהם, אם לא ניחנתם במיומנויות הדרושות.

מותג האופנוע

בין אם מדובר באופנוע חדש או יד 2, מומלץ בהחלט לבחור במותג מוכר ומבוסס, עם נציגות אמינה ומרושתת היטב בארץ. נכון, אופנועים וקטנועים דורשים לרוב תחזוקה די בסיסית, אבל דברים בכל זאת עלולים להתקלקל, ומפעם לפעם אותי תזדקקו לחלקי חילוף. אתם בהחלט לא רוצים לגלות שבחרתם אופנוע "אקזוטי" מדי, וכעת אתם מתמודדים עם איתור שירות מומחה מיוחד או עם מחירי חלפים מאד יקרים.

אופנועים שמחכים לכם באלבר מוטו

אם קודם לכן הסברנו מדוע כדאי לרכוש אופנוע של מותג מוכר ומבוסס, במיוחד אם זה האופנוע הראשון, אז יבואנית שכדאי לכם להכיר היא 'אלבר מוטו'. החברה מייבאת לארץ מותגי ענק מעולם הדו-גלגלי, ומציעה מגוון רחב מאוד של דגמים. אנחנו מדברים על האופנועים של המותג האייקוני 'טריומף', על 'הארלי דייווידסון' שכנראה אין אדם בעולם שלא מכיר, וגם על מותג הקטנועים הפופולרי 'דיאלים'. בין שלושת המותגים האלה אפשר בוודאי למצוא כמה וכמה אופציות מעולות לרכישה של דגם חדש, אבל האמת היא שאלבר מוטו מציעה גם מסלול נוסף שנקרא Certified ובמסגרתו נמכרים אופנועים יד 2 של המותגים המובילים, במחיר משתלם והוגן, כולל אפשרות לטרייד-אין אופנועים.

בשורה התחתונה, רכישת אופנוע או קטנוע היא פעולה שיש לבצע בכובד ראש, תוך שימת דגש על כמה כללי אצבע ברורים והיגיון בריא. כמו ברכישות מוטוריות אחרות, גם כאן יש פרמטרים כלכליים ברורים, אבל כאשר מדובר בדו-גלגלי יש עוד שיקולים, הייחודיים לכלי הזה, שצריכים להילקח בחשבון. סעו בזהירות.

מגוון אופנועים לבחירה

ליצירת קשר מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם