Electric Car1

רכבים חשמליים

מתחברים לעתיד: כל מה שצריך לדעת לפני קנייה של רכב חשמלי

אם חשבתם לקנות רכב חדש בשנים האחרונות, רוב הסיכויים ששמעתם את הזמזום, ההולך ומתחזק, סביב מכוניות חשמליות. בדיוק כמו בכל העולם, גם אצלנו הביקוש לרכבים המונעים באמצעות חשמל הולך וגדל ואיתו צומח גם ההיצע.

כמו כל מוצר חדש, גם לרכב החשמלי יש יתרונות וחסרונות. הכתבה שלפניכם עושה בהם סדר והיא תעזור לכם לדעת כל מה שצריך לפני שתחליטו אם גם לכם מתאים להתקדם למכונית חשמלית.

רכבים חשמליים הם כבר מזמן לא "הדבר הבא" אלא לגמרי "הדבר הנוכחי". גם אם עדיין קשה להעריך כמה זמן זה ייקח, בעתיד רכבים חדשים עם מנוע בעירה פנימית ייעלמו מהכביש. בנורבגיה, למשל, כבר בשנה שעברה, יותר מ-90% (!) מכלי הרכב החדשים שעלו על הכביש היו חשמליים.

איזה סוגים של רכבים חשמליים קיימים?


לפני שאנחנו צוללים לפירוט היתרונות והחסרונות, נעשה קודם כל סדר בסוגי כלי הרכב החשמליים, שמחולקים ליותר מקטגוריה אחת.
החלוקה מתבצעת לפי שאלה אחת פשוטה: מאיפה מגיעה האנרגיה שמניעה את הרכב?



רכבים היברידים -

מערכת ההנעה הפופולרית ביותר בישראל בקרב ה"מחושמלות". מערכת הנעה היברידית מורכבת ממנוע בעירה פנימית המונע על דיזל או בנזין וממנוע חשמלי. המנוע החשמלי אמנם מקבל את האנרגיה שלו מסוללה, אבל החשמל שנאגר באותה סוללה מופק על-ידי גנרטור שמחובר למנוע הרגיל. בשורה התחתונה, מכוניות היברידיות לא עונות על ההגדרה הטכנית היבשה של "מכונית חשמלית".

היברידי נטען (PHEV) -

כמו ההיברידיות, גם ב-PHEV מותקנות שתי מערכות הנעה - בעירה פנימית וחשמלית. ההבדל הוא שאת הסוללה של ה-PHEV אפשר לטעון ממקור חיצוני, כלומר עמדת הטענה.

רכבים חשמליים -

מכונית שיש בה רק מערכת חשמלית, שמורכבת מ-1 עד 4 מנועים חשמליים. מכונית חשמלית מקבלת את האנרגיה שלה אך ורק מעמדת טעינה חיצונית והיא לא מייצרת חשמל בעצמה. הנקודות שנפרט בהמשך הכתבה מתייחסות רק ל"חשמליות אמיתיות" (בלי להעליב), כלומר רק כאלה שלא מותקן עליהן מנוע בעירה פנימית.

יתרונות וחסרונות של רכבים חשמליים

פלוס לפלוס - היתרונות של רכב חשמלי

מנוע יעיל יותר -

נתחיל את הסקירה שלנו מבפנים החוצה. מנוע חשמלי יעיל הרבה יותר ממנוע מכני מבחינת ניצול אנרגיה. כמה זה הרבה יותר? ברמה של 95 אחוז ניצול אנרגטי מול 35 אחוז בלבד. בלי להיכנס עמוק מדי לפיזיקה ומכניקה, נסביר רק שבמנוע חשמלי יש פחות חלקים נעים במנוע רגיל. זה אומר פחות חיכוך והרבה פחות אנרגיה שמתבזבזת. בניגוד למנוע רגיל, שממשיך להסתובב בהילוך סרק ולצרוך אנרגיה גם כשהרכב עומד, מנוע חשמלי לא. היעילות של המנוע משפיע באופן ישיר גם על הביצועים של הרכב. תגובת הדוושה ברכבים חשמליים טובה יותר ורוב הרכבים החשמליים מתאפיינים בביצועי האצה ומהירות שעד לפני כמה שנים היינו רואים רק ברכבי ספורט.

ידידותית לסביבה -

עם אפס פליטות פחמניות ואפס פליטה גופריתית, רכבים חשמליים הם בשורה אמיתית לסביבה. רוב מדינות העולם המערבי לקחו על עצמן משימה, שאפתנית אבל אפשרית, להפחית משמעותית את פליטת הפחמן הדו-חמצני בעשור הקרוב ואחת היעדים שסומנו בדרך הוא מכירה של אפס רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית עד 2035.

רואה פחות מוסך -
מנועי בעירה פנימית הם חגיגה אחת גדולה של פירוטכניקה. פיצוצים, ניצוצות, חום גבוה והמון חלקים נעים. בתוך תא המנוע של כל רכב משפחתי יש אינסוף משאבות, צינורות, פילטרים ושמנים, וכולם דורשים תחזוקה בתדירות די גבוהה. במנוע חשמלי אין את כל אלה והמשמעות היא פחות שחיקה, פחות סיכוי לתקלות ופחות צורך בתחזוקה שוטפת.

בטיחות -
ברוב כלי הרכב החשמליים, הסוללה ממוקמת בין רגלי הנוסעים, ברצפת הרכב. העובדה הזאת גורמת למרכז כובד נמוך ומשפרת את היציבות של הרכב בסיבובים ואת אחיזת הכביש. בנוסף, ביצועי הבלימה של רכב חשמלי משופרים בהשוואה לרכב עם מנוע בעירה פנימית. בנוסף, רכבים חשמליים מגובים במערכות בטיחות רבות שתפקידן, בין היתר, הוא לנתק את הסוללה במקרה תאונה, לשמור שטמפרטורת הסוללה לא עולה יתר על המידה ולהפסיק את הטעינה במקרה של התחממות יתר.

שקט -שומעים את זה? גם אנחנו לא.
הסיבה לכך היא שמנוע חשמלי שקט ב-60 עד 80 אחוז ממנוע בעירה פנימית. חווית הנסיעה ברכב חשמלי היא חרישית, חלקה ונעימה, לא רק עבורכם שיושבים בתוך האוטו אלא גם עבור השכנים שלכם, הולכי הרגל ונהגים אחרים שחולקים אתכם את הכביש.

 

מטען שלילי - החסרונות של רכב חשמלי

מחיר

בממוצע, רכבים חשמליים חדשים יקרים יותר מרכבים המונעים על בנזין או סולר. הסיבה המרכזית לכך היא עלות הסוללה, שככל שהקיבולת שלה גבוהה יותר, המחיר יקר יותר. בעתיד, צפויים שני תרחישים אפשריים - או שעלות ייצור הסוללה תרד משמעותית או שהטכנולוגיה תשתפר ובאותו מחיר תקבלו רכב עם טווח נסיעה או ביצועים טובים יותר. בישראל, גם המחיר הבסיסי לצרכן צפוי לרדת וכבר היום רכבים חשמליים נהנים מהטבת מס משמעותית.

שאלת הטווח
לפני שמתקדמים לרכב חשמלי צריך לקחת בחשבון את אופי השימוש ברכב והאם הוא ישמש באופן תדיר לנסיעות ארוכות. כיום, טעינה ביתית מספיקה למספר שעות מצומצם יחסית. זה לא אומר שרכבים חשמליים לא מתאימים לנסיעות ארוכות אבל צריך לוודא שהדגם שבחרתם יכול להיטען בעמדות הטענה מהירות ושיש לכם נגישות גבוהה לעמדות כאלה. הזמינות של עמדות מהירות בארץ היא לא מספקת נכון לעכשיו, אבל נמצאת במגמת עלייה קבועה ומושפעת ממספר כלי הרכב החשמליים בארץ. זה מצב קלאסי של ביצה ותרנגולת - ככל שיהיו יותר מכוניות חשמליות ככה יהיו יותר עמדות טעינה מהירות.

עמדות טעינה ביתיות
רוב הישראלים שנוהגים ברכבים חשמליים מסתמכים על עמדות טעינה ביתיות - מגיעים אחר-הצהריים או בערב הביתה, מתחברים לשקע הטעינה לכמה שעות טובות ונכנסים בבוקר למכונית טעונה במלואה. התקנה של עמדת טעינה ביתית היא קלה ונוחה יותר עבור אלה מאיתנו שמתגוררים בבתים פרטיים עם חנייה צמודה אבל גם דיירי בניינים משותפים יש פתרונות. כיום לא נדרשת הסכמה של כל בעלי הנכסים בבניין כדי להתקין עמדת טעינה פרטית אבל נדרש לעמוד במספר תנאים, ביניהם התקנה על ידי חשמלאי מוסמך, הפרדת מונה החשמל והתחייבות שתשתית החשמל לא תפגע בחזות הבניין או השטח הציבורי. כיום פועלות לא מעט חברות בישראל שמציעות הצבה של עמדות טעינה בבניינים, כאלה שכוללות מוני חשמל מפוצלים, מערכת ויסות עומסים, אפליקציות וצ'יפים מיוחדים ועוד.

בשורה התחתונה

את המהפכה החשמלית אי אפשר לעצור ואף אחד גם לא רוצה. עולם הרכב כפי שהכרנו אותו הולך ומשתנה וגם אם בישראל השינוי קורה בקצב איטי יותר מבשאר העולם, הכיוון ברור. עם הזמן, התקדמות הטכנולוגיה וכניסה של עוד דגמים לשוק המחיר של כלי רכב חשמליים יירד והם יהפכו נגישים ומשתלמים עבור רוב הציבור.

אם הגעתם למסקנה שהרכב הבא שלכם צריך להיות חשמלי, השאלה המתבקשת הבאה היא "איזה דגם מתאים לי?". המומחים שלנו באלבר ישמחו להבין את הרגלי הנסיעה והצרכים שלך, להציע דגמים שיכולים לעניין אותך ולהתאים לך עסקת רכב משתלמת ואטרקטיבית.

לקבלת הצעה מנציג אלבר