רכב חשמלי

רכב חשמלי

בשנים האחרונות חל ביקוש עצום ברחבי העולם לרכבים חשמליים, והשיא הגיע בשנת  2020: באירופה נמכרו יותר כ-562 אלף מכוניות חשמליות, כך שמתוך 10 מכוניות שנמכרו באותה שנה, אחת מהן הייתה מכונית חשמלית. המגמה הזאת לא מתרחשת רק באירופה, אלא גם בסין - ברבעון השלישי לשנת 2020 נרשמה עלייה של 41 אחוז ברכישת רכבים חשמליים, זאת לעומת הרבעון השלישי של שנת 2019.

המרוויח הגדול מהזינוק בפופולריות של רכבים חשמליים הוא אילון מאסק, המנהל הכללי וארכיטקט המוצר של "טסלה" המייצרת מכוניות חשמליות. המניות של החברה נסקו במאות אחוזים בשנה שעברה ומיצבו אותה כבעלת שווי השוק הגדול ביותר בענף הרכב. החברה נכנסה לשוק הישראלי ממש לאחרונה, כך שגם בארץ צפויה להיות עלייה במספר הרכבים החשמליים.

בהקשר הזה, חשוב להבדיל בין רכבים חשמליים לרכבים היברידיים. למרות שאנשים טועים לחשוב שמדובר באותו סוג של רכב, הרי שרכבים חשמליים ורכבים היברדיים מבוססים על טכנולוגיות אחרות ויש להם יכולות שונות. רכב חשמלי הוא רכב הפועל על מנוע חשמלי ואין לו מנוע בעירה פנימית, בעוד שרכב היברידי הוא מעין יצור כלאיים המשלב בין מנוע חשמלי למנוע בנזין.

מה מצב שוק הרכבים החשמליים בישראל?

בזמן שבמדינות רבות בעולם הביקוש לרכבים חשמליים רק הולך ומתגבר, אצלנו בישראל הצמיחה של שוק הרכב החשמלי עושה את צעדיה בקצב איטי יותר. בשנת 2020 שווקו בישראל 14 דגמים של רכבים חשמליים כגון דגמי סופר מיני ודגמי פנאי קטנים שעלותם נעה בין 130 ל-140 אלף שקלים, רכבי פנאי גדולים במחיר של חצי מיליון שקלים ומכונית פאר חשמלית שעלותה כמיליון עד מיליון וחצי שקלים.

כעת, עם החדירה לשוק של חברת "טסלה" ושל יצרניות רכב חשמלי אחרות, צפויות להגיע לישראל 22 מכוניות חשמליות במהלך שנת 2021. לפי הערכה של גורמים בשוק הרכב בארץ, צפויות להימכר כ-5,000 עד 7,000 מכוניות במהלך השנה הקרובה. כדי להגשים זאת, נפרשה רשת טעינה של רכבים חשמליים עם 110 נקודות טעינה מהירות ברחבי הארץ, ובמהלך 2021 יותקנו עוד מאות עמדות טעינות בחניונים, בבתי מלון, במרכזי קניות ועוד. משרד האנרגיה מתכנן להקים במהלך 4 השנים הקרובות כ-2,700 עמדות טעינה איטיות לרכבים חשמליים בכל עיר שיש בה יותר מ-200 אלף תושבים. המשרד אף הציב יעד אופטימי לפיו 5 אחוז מכלל הרכבים שיימכרו בארץ יהיו רכבים חשמליים.

 

מדוע בישראל רכבים חשמליים לא זוכים לפופולריות רבה?

על אף העלייה במכוניות החשמליות הזמינות ובמספר עמדות הטעינה, הפופולריות של רכבים חשמליים בישראל היא קטנה משמעותית לעומת הביקוש לרכב חשמלי באירופה ובארצות הברית. יש לכך מספר סיבות ואחת מהן היא המחיר. רכב חשמלי זקוק לסוללות שעלותן גבוהה, ובשל כך המחירים של רכבים חשמליים יקרים יותר בהשוואה לרכבים עם מנוע בנזין. העלות של רכב חשמלי גבוהה בכ-30 אלף שקלים לעומת רכב מאותו שנתון בעל מנוע בנזין. 

מכשול נוסף הגורם לכך שהישראלים אינם נוהרים אחר רכבים חשמליים הוא טווח הנסיעה. מרבית הרכבים החשמליים מציעים טווח נסיעה של 270-350 ק"מ. טווח כזה מתאים בעיקר לנסיעות עירוניות שיש להם עמדות טעינה בבית או בעבודה. כך שאם אתם מעוניינים לנסוע נסיעה ארוכה מחוץ לעיר, רכב חשמלי פחות מתאים לכם.

כאן אנחנו מגיעים לסיבה השלישית לביקוש המצומצם לרכבים חשמליים – למרות שחל גידול בפרישת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים, קיים עדיין מחסור חמור בעמדות טעינה. הבנייה של בתים צמודי קרקע נמצאת בירידה מתמדת, כך שמעטים האנשים שיש להם אפשרות להתקין עמדות טעינה בביתם. גם במקומות העבודה אין מספיק מענה לכך. עלות ההתקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי מגיעה למאות אלפי שקלים ודורשת לוגיסטיקה רבה. בשל כך, המעסיקים לא ששים להתקין עמדות טעינה כאלו עבור כל העובדים שלהם, ומסתפקים בהתקנת מספר מצומצם של עמדות טעינה.

חיסרון נוסף של שוק הרכבים החשמליים בישראל הוא ההיצע. על אף שיש יותר ויותר יצרניות רכבים חשמליים שנכנסות לשוק הישראלי, המבחר של הרכבים החשמליים הוא עדיין מאוד מצומצם.

למרות כל המגבלות והחסרונות של הרכבים החשמליים, ישנם יתרונות רבים לרכב חשמלי והנה כמה מהם לפניכם.

מהם היתרונות של רכבים חשמליים?

ידידותי לסביבה
אחד היתרונות הגדולים של רכב חשמלי לעומת רכב רגיל הוא שמדובר ברכב ידידותי לסביבה. רכב חשמלי אינו פועל על מנוע בעירה, ולכן הוא לא פולט גזים רעילים התורמים לזיהום האוויר ולהתחממות הגלובלית. אם חשוב לכם לשמור על כדור הארץ בשביל הדור הבא, רכב חשמלי הוא התשובה.

חיסכון בדלק
רכב חשמלי הוא רכב חסכוני בדלק. הוא נטען באמצעות חשמל ואין צורך להשתמש בחומרי בעירה, בדלק או גז. לכן, בטווח הארוך השימוש ברכב חשמלי יחסוך לכם הרבה מאוד כסף.


חיסכון בתחזוקה

בניגוד לרכב רגיל עם מנוע בעירה, התחזוקה של רכב חשמלי היא פחותה מאוד. כך לדוגמה, אין צורך להחליף שמן ברכב חשמלי, כך שתוכלו לחסוך זמן ואנרגיה על תחזוקה שוטפת.

רכב שקט

רכב חשמלי יספק לכם נסיעה שקטה במיוחד. ברכב הפועל על חשמל אין תמסורת מורכבת מכנית ומספר הילוכים כמו ברכב רגיל עם מנוע בעירה. לכן, ישנו צמצום משמעותי בחיכוך ורעש במהלך הנסיעה.

הטבות מס

כחלק מהרצון של מדינת ישראל לעודד שימוש ברכבים חשמליים כדי לצמצם את זיהום האוויר ולחסוך בדלק, הממשלה חוקקה שורה של הטבות מס שונות על קניית רכב חשמלי. לשם השוואה, רכישה של רכב מזהם כרוכה במס קנייה בשיעור של 83 אחוזים, בעוד שמס הקנייה של רכב חשמלי עומד על 10 אחוזים בלבד ויישאר כך לפחות עד שנת 2022.

ביצועים

יתרון נוסף של רכב חשמלי הוא הביצועים שלו. רכב חשמלי מסוגל להגיע למקסימום סל"ד (סיבובים לדקה) מתחילת הנסיעה. כלומר, יכולת ההאצה שלו גבוהה יותר לעומת רכב רגיל.

בטיחות

ברכב חשמלי יש מיעוט במרכיבים מכניים לעומת רכב עם מנוע בעירה. בשל כך, יש סיכוי נמוך יותר להופעה של תקלות ושחיקה של חלקים ברכב. מעבר לכך, רכבים חשמליים כוללים מערכות עזר מתקדמות לנהג המספקות בטיחות בנסיעה

 

בשל היתרונות של הרכבים החשמליים, ישנה עלייה בפופולריות של רכבים אלו בעולם. יצרניות הרכב מבינות את הפוטנציאל העצום של רכבים חשמליים, ולכן בשנים הקרובות נוכל לראות יותר ויותר רכבים חשמליים בישראל. אחת מהחלוצות שניסתה ליצור מהפכה עולמית בתחום הרכבים החשמליים הייתה חברת "בטר פלייס" הישראלית. היא עסקה בשיווק מכוניות חשמליות, התקנת עמדות טעינה בחניות הפרטיות של הלקוחות ופרישתן במרכזי בילוי, באזורי תעסוקה ובחניונים, בהקמת מרכזי החלפה של סוללות בפרישה ארצית ואף ניסתה לעודד תמריצים ורגולציה שתביא לעלייה בביקוש לרכבים חשמליים. למרות החזון שלה, החברה נכשלה וקרסה בשנת 2013 בשל סיבות רבות כמו טווח הנסיעה הקצר של הרכבים, תמחור שאינו אטרקטיבי מספיק ומספר עמדות הטעינה המצומצם. מהפכת הרכבים החשמליים בישראל עדיין נמצאת בחיתוליה, אך הערכה היא שעם הזמן הביקוש לרכב חשמלי יגדל. אם גם אתם חולמים לנסוע ברכב חשמלי, כדאי שתבררו לגבי מימון לרכב חדש או יד ראשונה – אלבר קרדיט שיאפשר לכם להגשים את החלום