Guide To Buying A Used Car1

מדריך לקניית רכב משומש

קניית רכב משומש – צעדים לפני קנייה, שאלות שחשוב לשאול וכל הבדיקות הנחוצות

קניית רכב משומש יכולה להיות עסקה טובה ומשתלמת בתנאי שבודקים את כל מה שצריך, נמנעים מטעויות ורוכשים רכב יד שנייה מהמקום הנכון. קיימות שתי דרכים עיקריות לקניית רכב משומש – רכב ממוכר פרטי או רכב מסוכנות כמו חברות ליסינג או טרייד אין. קניית רכב משומש מליסינג כוללת יתרונות רבים על פני קניית רכב בבעלות פרטית.

רכישת רכב משומש מאדם פרטי אמנם מאפשרת לכם לנהל משא ומתן ולהתמקח על המחיר, אך קניית רכב מליסינג נחשבת לאמינה יותר. רכב משומש מליסינג מגיע עם מידע מפורט על הרכב, כולל כל התיקונים שעבר, כך שאין חשש שתקבלו חתול בשק. לסוכנויות ליסינג יש אמינות גבוהה והן מעניקות אחריות על הרכב, ובזכות קנייה חכמה שכזו תוכלו לחסוך כסף רב על טיפולים עתידיים לרכב.

בנוסף לכך, בסוכנויות הליסינג יש היצע רב של רכבים המרוכזים במקום אחד. אין צורך לכלות את זמנכם בשיחות טלפוניות כדי לתאם פגישה עם כמה בעלים פרטיים של רכבים. כל שעליכם לעשות הוא להגיע לסוכנות ליסינג הקרובה אליכם, ולהתרשם מההיצע המגוון. יתרון נוסף של קניית רכב מחברת ליסינג הוא שהחברה מספקת תנאי תשלום נוחים יותר כמו חלוקה לתשלומים, לעומת בעלים פרטיים הדורש תשלום במזומן. 

 

רכבים בסניף מכירת רכב

מהם הצעדים שיש לבצע לפני רכישת רכב משומש?

הגדרת תקציב
השלב הראשון לפני שקונים רכב יד שנייה, הוא להגדיר מה התקציב שלכם ולהשתדל לעמוד בו. חשוב לקחת בחשבון שרכב משומש הוא אמנם זול יותר מרכב חדש, אך יש הוצאות נלוות לרכישה כמו טיפול תקופתי, החלפת בלמים ו/או רצועת תזמון (טיימינג), מגבים וצמיגים במידת הצורך, ביטוחים כמו ביטוח חובה וביטוח מקיף וצד ג'. בנוסף, יש לקחת בחשבון את צריכת הדלק שמושפעת מתחזוקת הרכב, ממאפייני המנוע והאם הוא בזבזני או חסכוני, ממשקל הרכב ומאופי הנהיגה. מרבית הרכבים המשומשים נמכרים במחיר נמוך יותר ממחיר המחירון, אך המחיר של הרכב מושפע גם המודל שלו ומתחזוקת הרכב – מחיר רכב שעבר תאונה צריך להיות זול יותר כמובן מרכב במצב טוב ומרכב שמאובזר במכשור יקר. רכב מחברת ליסינג אמור להיות יותר יקר ב-10%-20% מהמחיר של רכב מאדם פרטי.

הגדרת סוג הרכב המבוקש
בהתאם לתקציב שלכם, עליכם להחליט מהו הרכב המתאים לכם. תוכלו להכין רשימה של כמה דגמי רכבים שעשויים להתאים לצרכים ולתקציב שלכם - מבחינת הגודל, המראה, הביצועים וסגנון הרכב. עדיף כמובן לבחור ברכב שיש לו ביקוש גדול, כדי שבבוא העת יהיה לכם קל למכור אותו. בנוסף, כדאי לבחור רכב ששחיקת המחיר בו תהיה איטית יותר. ישנם רכבים שהמחיר שלהם נשמר טוב יותר לעומת רכבים אחרים, והדבר תלוי במצב השוק ובדגם של הרכב. למכלול השיקולים שלכם בבחירת הרכב יש לכלול גם את התחזוקה השוטפת של הרכב מבחינת צריכת דלק וטיפולים שוטפים. כמו כן, תנו דגש על אמינות ובטיחות הרכב. בדקו אילו מבחני בטיחות עבר הדגם בו אתם מעוניינים, האם הוא מצויד באביזרי רכב ועד כמה הוא נחשב בטוח לנסיעה. עם רשימת הדרישות הזאת אפשר לצאת לדרך בחיפוש אחר הרכב האידיאלי עבורכם.


שאלות שחשוב לשאול

בעת הגעתכם למגרש המכוניות של חברת הליסינג, יש לבדוק את ספר הטיפולים של הרכב – מה מספר הקילומטרים שהרכב עבר, מתי הוחלפו בו חלקים כמו הבלמים, המצמד ורצועת הטיימינג, מה מצבו הטכני, כמה טיפולים הוא עבר ומתי בוצע הטיפול האחרון, והיכן נמצא המוסך המרכזי של הרכב. כמו כן, יש לבדוק כמה בעלויות היו על הרכב, משום שככל שלרכב היו יותר בעלויות כך מחירו צריך להיות נמוך יותר.

בדיקת רישיון הרכב
יש לבחון היטב את רישיון הרכב. אם הרכב היה בידי חברת ליסינג כיד שנייה, הדבר יצוין ברישיון הרכב. מומלץ להימנע מרכישת רכב שברישיון שלו מופיעה הערה "הפקדת סוחר – רישיון לטסט, היו בעלים קודמים". הסיבה לכך היא שסוחרי רכבים יכולים להעביר את הבעלות על הרכב מבלי שהדבר יירשם כיד נוספת. כך אתם עלולים לרכוש רכב שאתם לא יודעים באמת כמה בעלים קודמים היו לו. דבר נוסף שישי לבדוק הוא תאריך הבעלות על הרכב. אם הרכב נמכר מהר מאוד לאחר שנרכש, יש להבין מהי הסיבה.

בדיקת קילומטראז'
חשוב להשוות בין הקילומטרים המופיעים על צג הרכב לבין הנתונים המופיעים בספר הטיפולים של הרכב. אם יש פער בין הנתונים, הדבר צריך להדליק לכם נורה אדומה. רכב עם קילומטראז' נמוך יבוא לידי ביטוי בדוושות, הגה ומושב במצב טוב ושאינם שחוקים. אז בחנו היטב את מצב הרכב לעומת נתוני הקילומטראז'.

בדיקת תיקוני פח
יש לבדוק את הרכב אך ורק באור יום כדי לאתר תיקוני פח. אם הרכב עבר צביעה מחדש, אתם עשויים למצוא שאריות של צבע בדלתות, ובגומיות שמסביב לחלונות. בנוסף, בדקו אם קיימים עיוותים בפח שבאזור תא המטען.

בדיקת צמיגים
בדקו מתי הצמיגים הוחלפו, והאם הם סדוקים או שחוקים. אם לרכב יש הנעה כפולה, אז כל ארבעת הצמיגים אמורים להיות מוחלפים במקביל. אם זה לא המצב, עלולה להיות בעיה במנגנון הדיפרנציאלי של הרכב. בנוסף, יש לבדוק שמידת הצמיגים תואמת לרישיון הרכב.

בדיקת מנוע
מנוע של רכב יד שנייה אמור להיות מלוכלך יחסית. אל תתרשמו ממנוע נקי, משום שייתכן כי המנוע פשוט נשטף לפני כן. יש לבדוק את צבע השמן על המדיד, ואם צבעו שחור ויש לו ריח שרוף ייתכן כי תידרשו לבצע החלפת שמן. אם קיימים משקעים לבנים או בועות, ייתכן כי יש מים בשמן ואז תידרשו לבצע תיקון לראש המנוע. בדקו האם המנוע מקורי, מתי הוא הוחלף, האם הוא רשום ברישיון הרכב והאם יש עליו אחריות. בנוסף לכך, בדקו בן כמה המצבר. אם הוא מעל ל-3 שנים ייתכן שתצטרכו להחליף אותו. יש לבדוק גם את הרדיאטור – הוא צריך להיות קצת ירקרק וללא מי ברז שעלולים לפגוע במנוע.

בדיקת בולמי זעזועים
כדי לוודא שבלמי הזעזועים תקינים, יש להישען עם משקלכם על צד אחד של הרכב ככל שניתן. אם הרכב חזר לעצמו לאחר ששיחררתם את משקלכם, סביר להניח שבולמי הזעזועים במצב טוב. אך אם הוא חזר וירד מעט, ייתכן כי בולם הזעזועים אינו תקין.

נסיעת מבחן
אחרי הבדיקות שסקרנו, יש לצאת לנסיעת מבחן כדי "להרגיש" את הרכב. חשוב לצאת לנסיעת מבחן גם בדרך בינעירונית וגם במגרש של חברת הליסינג, כדי לבחון את תקינות ההגה. יש לבדוק האם נפלט עשן לבן, כחלחל או אפור מהאגזוז העלול להצביע על בעיה. בחנו האם ההילוכים מתחלפים מהר או שמה הרכב נתקע על אחד ההילוכים, בדקו את הבלמים באמצעות בלימה הדרגתית של הרכב. אם הרכב רועד זהו סימן לכך שיש להחליף את הבלמים. בנוסף, האזינו בתשומת לב כדי לבדוק האם ישנם רעשים ברכב, בדקו האם ישנו צמיג רזרבי, ג'ק ומפתח לפתיחת אומים במקרה של פנצ'ר, וכן ודאו שמד המהירות תקין. בנוסף, יש לוודא שכל האיבזורים ברכב תקינים – מזגן, מראות, חלונות חשמליים, אורות ברכב, נעילה מרכזית ועוד.

אל תסתפקו בנסיעת המבחן, והעבירו את הרכב בדיקה במכון מוסמך. הבדיקה הזאת אמנם עולה כסף, אבל עשויה לחשוף בפניכם תקלות שלא גיליתם בנסיעת המבחן. לאחר הבדיקה בצעו נסיעת מבחן נוספת כדי לאתר את התקלות שנמצאו בבדיקה.

בדיקת שעבוד או משכון על הרכב
חשוב מאוד לבדוק ברשם המשכונות האם הרכב בו אתם מעוניינים ממשוכן או משועבד. ניתן לבחון זאת באתר של רשם המשכונות, דרך מוקד רשות הדואר או דרך חברות פרטיות המספקות את השירות הזה.

התשלום
עשיתם את כל הבדיקות הנדרשות, והכל כשורה? ברכותינו, כעת עליכם להעביר את הבעלות על הרכב. יש להעביר את הרכב במשרד הרישוי או בבנק הדואר, ולוודא שרישיון הרכב שמציג בפניכם הפקיד הוא אותו רישיון רכב שהוצג לכם על ידי הבעלים של הרכב. אם קיימת אי התאמה במספר השלדה, יש לעצור את העסקה עד שתבררו את כל הפרטים. שיהיה בהצלחה!

שאלות נפוצות

איך יודעים מי הבעלים של הרכב?
שם הבעלים מופיע ברישיון הרכב. אם הרשם נרשם בחברת ליסינג תופיע הערה "השכרה/החכר". אם אתם קונים רכב מידיים פרטיות, יש להשוות בין תעודת הזהות של המוכר למספר המופיע ברישיון רכב.

האם ניתן לקבל אחריות על הרכב?
בניגוד לרכישת רכב משומש מאדם פרטי, רכישת רכב מחברת ליסינג כוללת אחריות. האחריות היא לרוב על החלקים החשובים ברכב – מערכת ההיגוי, תיבת ההילוכים והמנוע.

כיצד ניתן לדעת האם יש שיעבוד על הרכב?
אם קיים שיעבוד על הרכב צריכה להופיע על כך הערה ברישיון הרכב. לעיתים, הרכב משועבד לאחר הדפסת הרישיון, וכדי לוודא שאין שיעבוד על הרכב, ניתן לבדוק זאת באתר של רשם המשכונות. בחברת ליסינג אין חשש לכך, משום שקיימת חובת דיווח כאשר מוכרים את הרכב.

 

חזרה לכל הכתבות והמאמרים >>

רכב כתום

לקבלת הצעה מנציג אלבר