New Driver's Guide (1)

המדריך המלא לנהג החדש/צעיר: ליסינג, קניית הרכב הראשון וביטוחים

נהגים חדשים וצעירים עושים את הצעד הראשון על הכביש, וזה הזמן לבחור נכון. המדריך המלא לנהג החדש מרכז במקום אחד את מה שבאמת חשוב: איך לבחור בין ליסינג פרטי לקנייה, מה לבדוק ברכב ראשון, ואיך לבנות ביטוח חכם ומותאם תקציב כדי לנהוג בביטחון מהיום הראשון

בשנים הראשונות לרישיון מצטברות הכי הרבה "פעמים ראשונות": נסיעה עצמאית בלילה, יציאה לכביש מהיר, חניה צפופה בעיר, וגם החלטות כלכליות חדשות. בישראל, "נהג חדש" הוא מי שנמצא בשנתיים הראשונות מהרישיון, ללא קשר לגיל; "נהג צעיר" הוא מי שטרם מלאו לו 24, גם אם כבר איננו "נהג חדש". יש גם "נהג חדש צעיר" - שילוב של שני המצבים (גיל + ותק), שלו חלים כללי ליווי והגבלות ספציפיות (למשל מספר נוסעים עד גיל 21)‏.

הבנת ההגדרות חשובה לא רק  בתיאוריה, אלא היא קובעת מה מותר על הכביש, כמה זמן צריך מלווה, איך מגדירים את הביטוח, ואילו מערכות בטיחות עדיף לא לוותר עליהן ברכב הראשון. בתחילה, ננסה לעשות סדר בכל ההגדרות הללו, ומשם נצלול לבחירות הפרקטיות שמחכות לכם ממש עכשיו.

 

 נהג חדש, נהג צעיר ומלווה: מה מותר, מה אסור, וכמה זמן

 

בחצי השנה הראשונה מהרישיון נהג חדש צעיר חייב בתוכנית ליווי: בשלושת החודשים הראשונים - ליווי מלא בכל שעות היממה; בשלושת החודשים הבאים - ליווי בלילה בלבד. בנוסף, חובה להשלים לפחות 50 שעות נהיגה מלוּוה (פירוט לפי סוגי דרך). נהג שטרם מלאו לו 21 מוגבל להסעת עד שני נוסעים, אלא אם יש מלווה לידו. מי יכול להיות מלווה? נהג מעל גיל 24 עם 5 שנות ותק, או מעל 30 עם 3 שנות ותק, או בעל רישיון להוראת נהיגה. ומה אם הנהג מעל גיל 24 - נהג חדש אך לא צעיר? נהג חדש בן 24 ומעלה פטור לחלוטין מחובת מלווה. יחד עם זאת, כל שאר החובות של "נהג חדש" עדיין תקפות ללא קשר לגיל: חובה לנהוג עם שלט "נהג חדש" במשך שנתיים ממועד קבלת הרישיון, והחמרת ההתייחסות לעבירות תנועה בתקופה זו - כולן נשארות בתוקף. מגבלת הנוסעים (עד שני נוסעים ללא מלווה) רלוונטית רק לנהגים שטרם מלאו להם 21, ולכן מן הסתם, אינה חלה על נהג חדש בן 24 ומעלה.

 

 ליסינג לנהג חדש: גמישות כלכלית ושקט תפעולי כבר מההתחלה

 

לנהג חדש שמחפש רכב ראשון בלי “להיתקע” עם עלויות בלתי צפויות, ליסינג פרטי יכול להיות פתרון גמיש ומסודר: מדובר למעשה בשכירות לטווח ארוך עם תשלום חודשי ידוע מראש, הכולל בדרך-כלל מעטפת שירותים שמעניקה שקט תפעולי. באלבר קיימים מסלולים עם או בלי מקדמה, ואפשרות להתקדם לרכב חדש בסוף התקופה - יתרון משמעותי כשאתם צוברים ניסיון ורוצים להתעדכן בדגם בטוח וחסכוני יותר בהמשך.

מתי זה מתאים במיוחד?

  • אם חשוב לכם תקציב צפוי לאורך התקופה, בלי הפתעות
  • אם אתם רוצים להתמקד בנהיגה ובשגרה, ופחות בטרחה של קנייה/מכירה ותנודתיות ערך
  • אם נוח לכם לשדרג לרכב חדש לאחר כ-3 שנים במקום להיקשר לבעלות לטווח ארוך

רוצים לדעת מה זה ליסינג פרטי? היכרות מהירה עם העקרונות תעזור להבין אם זה המסלול הנכון עבורכם במאמר הבא על ליסינג פרטי לנהגים חדשים וצעירים.

קניית רכב ראשון לנהג חדש: איך בוחרים חכם כאשר הבטיחות לפני הכול

 

אם אתם מעדיפים בעלות מלאה, בחרו רכב ראשון לפי סדר עדיפויות ברור: בטיחות, אמינות/עלויות אחזקה, ורק אחר כך אבזור ואסתטיקה. בישראל יש חשיבות מוכחת למערכות בטיחות אקטיביות כמו AEB (בלימה אוטונומית) ו- ESP (בקרת יציבות). מחקרים בינלאומיים מצאו שמערכות בלימה אוטונומית מפחיתות בעשרות אחוזים תאונות, עם תוצאות עדכניות המראות שיפור בדגמי 2021–2023 לעומת דורות קודמים של דגמים; זהו פער שמביא ערך מיידי לנהגים בתחילת הדרך.

גם הרגולטור הישראלי דוחף לשילוב מערכות בטיחות מתקדמות ומדרג רמות אבזור - עוד סימן שכדאי להציב בטיחות בראש הרשימה כשבוחרים דגם. בנוסף, הESP-  מוכר כרכיב ליבה בבטיחות אקטיבית לפי רלב״ד והנחיות משרד התחבורה.

טיפ לבחירת דגם: חפשו רכב עם ,AEB  בקרת יציבות, התרעת סטייה מנתיב ומספר כריות אוויר גבוה. אם בוחרים משומש - בדקו היסטוריית טיפולים ותוצאות מבחני ריסוק לדגם המדויק.

 

 ביטוח לנהג חדש/צעיר: איך בונים חבילה שמתאימה לרכב הראשון

 

הבנה מדויקת של הכללים וההגדרות שהוצגו בתחילת הכתבה, קריטית גם לצרכי ביטוח: סטטוס של "נהג חדש/צעיר", גיל וותק - כל אלה משפיעים על המחיר ועל הדרישות בפוליסה.

לפני הכול - ביטוח חובה הוא חובה לכל רכב ומכסה נזקי גוף. בנוסף קיימים שני כיסויים אופציונליים: צד ג׳ (לנזקי רכוש של אחרים) ו-מקיף (כולל גם נזק לרכב שלכם, גניבה, פריצה ועוד).

 

  • איך מוסיפים נהג צעיר לפוליסה - ולמה זה משפיע על המחיר?

פונים לחברת הביטוח או לסוכן ומבקשים להרחיב את הפוליסה כך שתכסה גם נהג צעיר/חדש. זה יכול להיעשות באחד משלושה אופנים:

  1. כיסוי לפי גיל: מגדירים שהפוליסה מכסה "נהגים מגיל X ומעלה" (למשל 17+).
  2. "כל נהג": הפוליסה מכסה כל מי שנוהג ברכב, בלי לציין שמות ספציפיים.
  3. "נהג נקוב בשם": מציינים במפורש את שם הנהג/ת (או כמה שמות) שהפוליסה מכסה.

ככל שהכיסוי רחב יותר (למשל "כל נהג" לעומת "נקוב בשם"), כך ברוב המקרים הפרמיה תהיה גבוהה יותר. לדוגמה: אם הרכב מכוסה רק ל"נהג נקוב בשם" בן 26, תוספת עבור נהג חדש בן 18 תדרוש שינוי לפוליסה (לפי גיל או הוספת שמו) ועלולה לייקר את המחיר.

 

הגורמים העיקריים שמשפיעים על פרמיה:  גיל (נהגים מתחת ל-24 נחשבים בעלי סיכון גבוה יותר), וותק נהיגה, סוג הרכב ונתוני הנהג/ת (היסטוריית תביעות, שימוש יומי/שבתות, ועוד). חלק מהחברות מציעות פתרונות ייעודיים לנהגים צעירים - למשל מודלים לפי נסועה (Pay-Per-KM) שמאפשרים להפעיל כיסוי רק כשרוכבים/נוהגים בפועל. דוגמאות כאלה קיימות בשוק הישראלי, אך חשוב להשוות תנאים וכיסויים בפועל. שורה תחתונה פרקטית: לפני החידוש – במיוחד סביב יום ההולדת ה-24 - בדקו מחדש הצעות, כי מעבר סף גיל עשוי להוזיל משמעותית את העלות. השוואה שיטתית בין חברות ומסלולים יכולה לחסוך מאות שקלים בשנה.

 

 

  • איזה סוג ביטוח “הכי משתלם” לנהג חדש?

 

אין תשובה אחת שמתאימה לכולם. מי שנוהג מעט, מחזיק רכב ותיק וזול ושולט בתקציב, לעיתים יבחר צד ג׳ (בתוספת חובה כמובן). מי שמחזיק רכב חדש/יקר יותר או ישן אך רגיש לגניבות, יעדיף מקיף. הטווחים לעלות לנהג חדש משתנים מאוד לפי דגם והרגלי שימוש; הפערים יכולים להגיע לאלפי שקלים בשנה, ולכן ההמלצה היא להשוות לא רק מחיר, אלא גובה השתתפות עצמית, שירותי דרך, שמשות, רכב חלופי, כיסוי נהגים מזדמנים ועוד.

 

 אלבר - פתרון מלא לנהג החדש: רכב, טרייד-אין וביטוח במקום אחד

 

אלבר מציעה לנהגים חדשים סל פתרונות תחת קורת גג אחת: ליסינג פרטי (עם או בלי מקדמה, בתשלום חודשי ידוע מראש) עם אפשרות להתקדם לרכב חדש בסוף התקופה; קנייה של רכבים שעברו בדיקות ותיעוד טיפולים; ושירות טרייד-אין שמפשט מעבר בין רכבים. למי שמכוונים לרכב חשמלי ראשון - זמינות גם אופציות חשמליות מתקדמות. לצד זה פועלת אלבי סוכנות לביטוח (חברת בת של אלבר), שמאפשרת לרכז גם את ביטוח החובה, צד ג׳ או מקיף, להוסיף כיסוי לנהג צעיר/חדש, ולהתאים כיסויים וגבולות אחריות לרמת הנסועה והתקציב, כך שהתהליך הכלכלי והתפעולי נשאר פשוט ומסודר מהיום הראשון.

 

 צ’ק-ליסט קצר לרכב ראשון - כדי שלא תפספסו

 

הצ’קליסט הבא מסכם את הדברים החשובים באמת לרגע הרכישה:

  • מומלץ לערוך תיאום ציפיות בנוגע לדרישות שלכם מהרכב
  • יש לבצע בדיקות במכון מוסמך בנוגע למצבו המכני של הרכב
  • מומלץ לבדוק היסטוריית טיפולים
  • התאימו את הביטוח: חובה + צד ג׳/מקיף לפי הדרישות שלכם: ניתן לעשות הגבלת ק"מ וכך להקטין את עלות הביטוח
  • שננו את כללי הנהיגה לנהג חדש/צעיר: ליווי, הגבלת נוסעים עד גיל 21, שעות נהיגה - כדי להימנע מקנסות וסיכון

 סיכום: המדריך המלא לנהג החדש: בחירות קטנות שעושות הבדל גדול

 

הצעדים הראשונים על ההגה נבנים מהחלטות נכונות: רכב עם מערכות בטיחות שידועות כמפחיתות תאונות, פוליסת ביטוח שמותאמת להרגלי הנהיגה והתקציב, ומסלול בעלות שמעניק לכם גמישות: ליסינג עם תשלום חודשי ידוע מראש ושדרוג עתידי, או קנייה שקולה של רכב ראשון בטוח ואמין. כשתתחילו נכון, תגלו שהנהיגה היומיומית רגועה יותר, והתקציב - צפוי ומאוזן. עכשיו זה הרגע לבחור את הנתיב שמתאים לכם, ולהתחיל לצבור קילומטרים בביטחון.

×
Alternate Text
זכיינית המותגים:
Alternate Text Alternate Text Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text
| קבוצת אלבר": אלבר קרדיט בע"מ | אלבר (י.מ.ת.) החברה להפצת כלי רכב בע"מ | ממסי שירותי דרך וגרירה בע"מ | אלבר סוכנות לביטוח כללי (2016) בע"מ"* .מוטו פרטס בע"מ | אלבר משכנתאות בע"מ | וכן, כל תאגיד המוחזק או שיוחזק, במישרין או בעקיפין, על ידי אלבר שירותי מימונית בע"מ
×
Alternate Text
זכיינית המותגים:
Alternate Text Alternate Text Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text
Alternate Text Alternate Text
| קבוצת אלבר": אלבר קרדיט בע"מ | אלבר (י.מ.ת.) החברה להפצת כלי רכב בע"מ | ממסי שירותי דרך וגרירה בע"מ | אלבר סוכנות לביטוח כללי (2016) בע"מ"* .מוטו פרטס בע"מ | אלבר משכנתאות בע"מ | וכן, כל תאגיד המוחזק או שיוחזק, במישרין או בעקיפין, על ידי אלבר שירותי מימונית בע"מ